| 
 
 
   
  
    
 |  | 
 
 
        |  
  Systém 
  GPS (Global Positioning System), neboli Globální polohový systém je 
  pasivní dálkoměrný systém pro stanovení polohy a času na Zemi i v přilehlém 
  prostoru. Někdy je také nazýván svým druhým názvem NAVSTAR. 
   
  GPS 
  je schopen poskytovat 24 hodin denně a kdekoliv na zemském povrchu a přilehlém 
  prostoru signály, které přijímače GPS zpracují a určí polohu v prostoru a 
  přesný čas. 
   
  Od 
  1.5.2000 došlo k významným zlepšením v přesnosti GPS. 
   
  GPS 
  je radionavigační systém pro civilní a vojenské použití, který je provozován 
  vzdušnými silami USA a řízen vládou USA pomocí IGEB (http://www.igeb.gov) 
  (Interagency GPS Executive Board). Tady je potřeba říci, že obdobný systém 
  buduje i Rusko pod názvem Glonass a na trhu jsou i GPS přijímače, schopné 
  pracovat se signály z obou systémů. 
   
  
  Systém GPS se skládá ze tří základních segmentů. Jsou to kosmický, řídící a 
  uživatelský segment. 
   
  
  Kosmický segment je tvořen v současné době 28 tzv. zdravými satelity na šesti 
  oběžných drahách. Družice obíhají ve výšce cca 20 200 km s inklinací 55 stupňů 
  a doba oběhu je přibližně 12 hodin. Tím je zajištěno, že prakticky všude v 
  jakýkoliv okamžik jsou nad obzorem minimálně 4 viditelné družice. V praxi 
  těchto viditelných družic může být až 12. V České republice je běžně k 
  dispozici okolo 7 - 8 družic v daný okamžik.Pro určení polohy v prostoru je 
  nutné přijímat signály ze čtyř družic, protože kromě tří neznámých souřadnic 
  x,y,z je neznámou i čas t (respektive posun času přijímače GPS oproti času UTC 
  GPS satelitů). Jakákoliv další viditelná družice zlepšuje konfiguraci a tím i 
  výsledky měření. 
   
  
  Řídící segment je tvořen monitorovacími stanicemi po celém světě ( Kwajalein, 
  Diego Garcia, Ascensinon, Cape Canaveral, Hawai) a hlavní řídící stanicí (MCS) 
  v Colorado Springs. Monitorovací stanice neustále provádí sběr dat z družic a 
  předávají je do MCS. Zde jsou data zpracována a vypočteny přesné údaje o 
  oběžných drahách a korekce času, které jsou zpětně přeneseny pozemními 
  anténami do satelitů. Satelity je pak v rámci navigační zprávy vysílají a jsou 
  přijímány GPS přijímači. 
   
  
  Uživatelský systém je pak tvořen širokou paletou GPS přístrojů, které 
  poskytují údaje o poloze, rychlosti a čase uživatelům v nejrůznějších 
  aplikacích. 
   
    
  
  Základním systémem je geocentrický souřadný systém WGS-84 (World Geodetic 
  System) - Světový geodetický systém z roku 1984,který poskytuje údaje ve tvaru 
  zeměpisné délky a šířky. Systém WGS-84 pracuje z kartografického hlediska s 
  parametry elipsoidu WGS-84. 
   
    
  
  Systém GPS poskytuje dvě úrovně služeb. Jednak je to PPS (Přesná polohová 
  služba), která autorizovaným uživatelům poskytuje plnou přesnost systému. Mezi 
  autorizované uživatele patří armáda USA a armády NATO a některých dalších 
  států (dnes cca 27 zemí). 
  
  Druhou úrovní je SPS ( Standardní polohová služba), která je dostupná všem 
  uživatelům po celém světě. Jak bylo uvedeno na začátku, přesnost GPS se od 
  1.5.2000 radikálně zlepšila. Ale podívejme se, jak fungovala služba GPS před 
  tímto datem, to nám umožní snáze pochopit dopad těchto změn. Družice vysílají 
  signály na dvou nových vlnách L1 a L2 o frekvenci L1 (1575,42 MHz) a L2 
  (1227,60 MHz). Tyto signály jsou modulovány dvěma kódy. Frekvence L1 ja 
  modulována tzv. přesným P-kódem (Precision), který je pro vojenské účely 
  zašifrován (Y-kód) a dále je modulován tzv. C/A kódem (Coarse /Acquisition), 
  neboli hrubým/dostupným kódem, který není šifrován. Frekvence L 2 je jak 
  modulována pouze P-kódem. Běžný civilní GPS přijímač pracuje pouze s C/A 
  kódem. Protože i tento kód je přesný, byl záměrně znepřesňován pomocí 
  znepřesňování údajů o čase a údajů o poloze družice (efemerid) takzvanou 
  selektivní dostupností SA (Selective Availability). Tímto způsobem běžný GPS 
  přijímač byl schopen určit svoji polohu s přesností (v závislosti na 
  konfiguraci satelitů) do 100 m, přičemž ještě větších chyb se dosahovalo v 
  určení výšek. Některé přijímače mají schopnost průměrovat na daném bodě 
  příchozí signály a zlepšovat tak výsledky. Pro některé aplikace (sledování 
  vozidel v reálném čase atd.) však bylo nutné využít tzv. DGPS (diferenciálního 
  GPS) ke zvýšení přesnosti. Diferenciální GPS je založeno na relativním 
  stanovování odchylek od známé polohy. Do bodu o známých souřadnicích umístíme 
  tzv. referenční stanici GPS a porovnáváme skutečnou a naměřenou polohu. Z 
  porovnání získáme opravy ( diference), které se pomocí komunikační linky (VKV, 
  dlouhé vlny) zavedou v omezené oblasti (okruh cca 300 - 400 km) do GPS. To 
  samozřejmě vyžaduje další technická zařízení, ale přesnost v poloze šlo zvýšit 
  až na 5 m. 
   
  Tak 
  to fungovalo do 1.5.2000. Přestože USA plánovaly do roku 2006 postupně zrušit 
  rušení signálu pomocí SA, přišla 1.5. překvapivá a pro nás uživatele velmi 
  příjemná zpráva, že prezident Clinton oznámil ukončení úmyslného snižování 
  přesnosti signálu GPS. To znamená, že civilní uživatelé GPS mohou určovat 
  polohu až desetkrát přesněji, než doposud. Jak je to s přesností GPS s SA a 
  bez SA je vidět na následujícím obrázku.V levé straně grafu jsou vertikální a 
  horizontální odchylky při záměrně snižované přesnosti, v pravé části je dnešní 
  stav. 
      
    
      | 
       
       
      
      
         | 
      
       
         | 
      
       
       
      
      Jestliže reálná přesnost v ČR se pohybovala okolo 50 m, dnes se dá 
      hovořit o přesnosti 5 - 10 m. To znamená velké zpřesnění a zkvalitnění 
      použití GPS v nejrůznějších aplikacích. Samozřejmě to bude mít vliv i na 
      použití DGPS, ale místo řádového rozdílu mezi GPS a DGPS se dá očekávat 
      volný přechod mezi těmito přesnostmi až na hodnoty submetrové přesnosti.
        | 
     
   
  
   
  Zatím 
  jsme pominuli využití GPS v geodetických aplikacích, tam je možné dosahovat v 
  rámci omezeného prostoru přesností v mm, ale zde nejde o měření v reálném 
  čase, nýbrž o měření na známých i nově měřených bodech a následné zpracování 
  údajů (postprocesing) speciálními softwary. Samozřejmě, že geodetické GPS 
  přijímače jsou patřičně drahé a jsou založeny na fázových měřeních. 
   
  GPS 
  má také své nevýhody a to především nemožnost měřit v podzemí, v budovách, je 
  třeba počítat se zhoršením v husté zástavbě či porostu a to z prostého důvodu 
  nutnosti přímé viditelnosti mezi GPS přijímačem a satelity. 
   
    
  Je 
  plánováno nasazení druhého civilního signálu C/A na frekvenci L2 v roce 2005. 
  Je plánován třetí civilní signál na nové vlně L5 v roce 2007 (pro civilní 
  letectví) a zároveň nové vojenské signály M na vlnách L1 a L2. Zároveň jsou 
  připravovány nové bloky družic II F (a výhledově družice nové generace tzv. 
  GPS III), doplnění o 18 dodatečných družic, atd. Z hlediska vojenského, dnes 
  je možné rušit GPS jen nad oblastí konfliktu tak, aby uživatelé mimo dané 
  teritorium nadále mohli plně využívat možností GPS. GPS je dnes světovým 
  standardem satelitní navigace. S využitím GPS je počítáno ve všech oblastech 
  navigace, to znamená o letecké navigaci (kde zvyšující se přesnost a 
  spolehlivost GPS povede k využívání GPS i pro přiblížení a přistání), v 
  námořní navigaci při navigaci v pobřežních vodách, v přístavech, v říční 
  dopravě. Kosmická navigace pro celou řadu komerčních satelitů na různých 
  oběžných drahách, ale i pro podporu různých vesmírných prostředků a pro jejich 
  operace v prostoru i pro jejich návrat na Zemi. 
   
  Pro 
  nás nejzajímavější je bezesporu pozemní navigace. Jednak jde o využití 
  navigace v reálném čase jak v osobní přepravě, tak i v nákladní a hromadné 
  dopravě, kdy se spojení s elektronickými mapami a dalšími údaji v rámci 
  navigačních zařízení uživatel dostává plnohodnotný navigační a informační 
  servis. 
   
    
  Pro 
  osobní a komerční automobilovou navigaci mají dnes téměř všechny automobily 
  vyšší třídy možnost rozšíření vybavení automobilu o navigační zařízení. Jak 
  takové zařízení vypadá je vidět na příkladech navigačních zařízení Carin. 
   
  
   
  Jde 
  jak o jednodušší zařízení až po zařízení s velkým grafickým displejem a 
  hlasovými výstupy. Navigační zařízení kromě vedení po zvolené trase obsahuje 
  také řadu databází (tzv. bodů zájmu- point of Interest Information) v 
  desítkách kategorií. Jsou to např. informace o letištích, autoservisech, 
  zastávkách a železničních stanicích, nemocnicích, hotelech, kinech, ulicích, 
  parkovištích, čerpacích stanicích, školách, obchodech, sportovních komplexech, 
  turistických informacích atd. V ČR v současné době probíhá intenzivní sběr dat 
  pro tyto systémy. 
   
   
    
  
  Využití GPS ve sledování vozidel v reálném čase (on-line), které slouží pro 
  řízení a kontrolu pohybu např. policejních či záchranářských týmů případně 
  firemních vozidel výjezdových vozidel. Druhou možností je tzv. pasivní 
  sledování vozidel (firemního vozového parku) se záznamem trasy do paměti 
  zařízení a s dostatečnými kontrolními možnostmi, s výstupy pro knihy jízd, 
  atd. 
   
  Oba 
  způsoby je vhodné kombinovat s vazbou na systémy elektronických map (např. 
  GeoBáze), které podporují použití a spolupráci s GPS. 
  
  Systém GPS se tedy stal skutečně globálním zařízením, které poskytuje užitek 
  při nejrůznějších aplikacích, od obchodních přes využití ve volném čase až po 
  nasazení v kritických aplikacích. 
       |  
 
 |